Representations and cultural practices: patrimony, education, borders, images and places of memory

teachers

Rachel Duarte Abdala

Project title

Representations and cultural practices: patrimony, education, borders, images and places of memory

goals

O projeto busca estudar o fenômeno sócio histórico regional a partir do viés cultural e suas diferentes dimensões e articulações.
a) Estimular a discussão inter e transdisciplinar entre as diversas áreas do conhecimento, suscitando debates e pesquisas sobre aspectos contemporâneos a partir do estudo de processo sócio históricos individuais e/ou coletivos;
b) Analisar a dimensão cultural do Desenvolvimento Humano a partir do estudo de representações culturais locais e seus aspectos específicos materializados em iconografias, processes historical partner;
c) Promote reflection on the concept of culture considering its interdisciplinary and local aspect;
Providing the interrelationship between the undergraduate and graduate, com base no desenvolvimento de projetos de extensão universitária nas áreas de Cultura, Communication and Education;
d) Investigar lugares de memória considerando a noção de patrimônio material e imaterial.

theoretical Foundations

The studies are based on the theories of Cultural History, oriunda das interfaces entre História, Anthropology, Psychology, Education and Sociology, emphasizing the concept of representation which includes the representation of struggles, representations
cultural, memory seats, production speeches, produção e recepção de objetos culturais e lugares de memória. Com base nos pressupostos da História Cultural pretende-se ainda trabalhar com a noção de prática e materialização cultural
focusing on the school environment and local phenomena.

Methodology

The methodological approach used is qualitative, subdividindo-se em técnicas da análise do discurso, História Oral e análise documental como diretriz metodológica específica da área de História e para validação de dados obtidos.

Suggestions for topics related to the project that can be developed

• Memory: places, Construction historic representations and
• Local Dimensions of the tangible and intangible heritage
• Representations and cultural diversity
• Continuing education and socio-cultural integration
• Popular culture and production and reception contexts
• Representations and cultural practices in education
• Cultural representations of production and reception of images

Download this information [PDF]
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on telegram
Telegram
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

I'm interested







    Skip to content